Twee dagen lang mochten we een stukje van Howest – The Penta inpalmen voor onze Work in Progress events. Deze keer hier geen 300 x jong geweld maar door Howest studenten Ergotherapie op maat uitgewerkte maakworkshops voor kleine klasgroepen uit het buitengewoon onderwijs in een prikkelarme setting.
Het studententeam kreeg de opdracht om alle droommachines van een ergotherapeutische insteek te voorzien, rekening houdend met de specifieke noden en behoeften van de kinderen. Dit was dan ook het moment om de kinderen te laten kennis maken met alle proof-of-concept maquettes en user feedback te verzamelen.
Daarna stonden maakworkshops ‘fidget toys’ op het programma. De deelnemers dit jaar zijn duidelijk fans want het was hun nadrukkelijke wens dit als extra bij de droommachines te voorzien. Dé oplossing: ze mochten ze zelf maken 🙂
Wist je dat fidget boys ofte friemelspeelgoed ervoor zorgt dat de onrust of overtollige energie kan worden verdreven door te friemelen (ipv bv. draaien met een stoel of tikken met de vingers)? Dat kan voor kinderen ontspannend werken en de concentratie verhogen. Voor de studenten een kans om te experimenten met nieuwe materialen en technieken.
Samenwerking met verschillende doelgroepen ervaren we als heel verrijkend voor onze MyMachine werking, getuige ook o.a. deze positieve feedback die we mochten ontvangen:
Het was een hele toffe voormiddag! Het was interessant dat de leerlingen uitleg kregen rond de verschillende projecten en perfect qua timing.
Wij maar zeker de leerlingen zelf vonden het ook heel fijn dat ze zelf echt aan de slag mochten gaan. De fidget toys die ze zelf mochten maken zullen zeker nog gebruikt worden in de klas en thuis!
– Leerkracht Luna Zimmermann, De Klim-Op Zwevegem –