Een altijd-bij-elkaar machine, een muziekmuur of een troostrobot,…elk jaar zijn we opnieuw verwonderd van het uitvindersbrein van kinderen.
Alle leerlingen starten van een wit blad. Wij geloven dat creativiteit ontstaat als er verder niets hoeft, als er volledige vrijheid is om te doen en te verzinnen wat je maar wil. Creativiteit stimuleer je ook door eerst een stapje naar achter te doen als begeleider.
Daarna gaan ze hun eerste idee verder gaan verkennen via het proces van ontwerpend leren. Leerlingen met weinig inspiratie krijgen ook technieken om ideeën te genereren. Dit proces zorgt voor verdieping: ze leren op een andere manier kijken naar hun idee en krijgen meer inzicht in ‘het waarom’ van hun eigen droommachine.
Studenten van hogeschool PXL – Tech & Education begeleiden de leerlingen doorheen dit proces waarbij ze verschillende petten opzetten: de ontdekkingsreiziger, de uitvinder, de keuzemaker en tot slot die van de ondernemer waarbij ze de andere leerlingen en studenten gaan overtuigen van het belang van hun zelfbedachte droommachine.
Tijdens een tweede ontmoetingsmoment, de co-creatiesessie, beslissen de leerlingen wat de favoriete droommachine van de klas wordt. Dit idee gaan ze samen verder exploreren en vormgeven aan de hand van spuugmaquettes. Een belangrijke fase in het MyMachine proces omdat zo het eigenaarschap over de droommachine tot stand komt. Het is niet langer de droommachine van leerling X maar dé droommachine van de hele klas.
Na de herfstvakantie komen we te weten welke droommachines van de Limburgse scholen werkelijkheid worden!