In deze fase van het MyMachine proces bezoeken leerlingen lager onderwijs de deelnemende (technische) secundaire scholen. Ze gaan er niet alleen de stand van zaken van de machine opvolgen maar ze gaan ook ‘leren door te maken’. Het zijn de makers zelf, 12-18 jarigen, die de workshops voorbereiden en hen erbij begeleiden.
Zo gaan ze zelf een onderdeel van de machine helpen uitwerken bv. de eerste stapjes in technisch tekenen of programmeren, met de lasercutter werken, schilderen, hout bewerken, … of leren ze dat ‘creativiteit’ in verschillende vormen aanwezig kan zijn in heel diverse opleidingen en werkplekken: de mode afdeling, het chemielabo, de kapsalons, …
Dit jaar komt ook de A van ARTS in STEAM aan bod tijdens de samenwerking met het Ensorinstituut in Oostende waarbij leerlingen van het 2de jaar Artistieke Vorming en 7de jaar Graphic Design houten ‘cut outs’ van de spelfiguren en allerhande promomateriaal voor de MyMachine game creëerden. Ook zij organiseerden een workshop voor de 6de jaars.
Hier zie je de makers en uitvinders uit verschillende deelnemende scholen samenwerken in de ateliers van de secundaire scholen: