In MyMachine partnerhogescholen Howest (Kortrijk) en PXL (Hasselt) zijn de studententeams volop aan de slag met hun ontwerpopdracht nadat ze die tijdens een co-creatie sessie samen met de kinderen hebben uitgewerkt.
Het idee achter de favoriete droommachine van de klas werd helemaal opengetrokken zodat iedereen de gekozen uitdaging opnieuw kon verkennen en er oplossingen voor kon bedenken. Dit is een belangrijke fase in het proces omdat zo het eigenaarschap over een gezamenlijke droommachine tot stand komt. Het is niet langer de droommachine van leerling X maar van de hele klas!
Aan de hand van inspiratiekaarten werkten de leerlingen een eigen versie van ‘de droommachine van de klas’ uit. De thema’s waarvoor inspiratiekaarten worden gegeven zijn kleuren, materialen, mechanismen, materialen & energiebronnen.
En dan: klaar om de handen uit de mouwen te steken en een spuugmaquette van de droommachine te maken en te presenteren aan de hele klas.
Een spuugmaquette? Een spuugmaquette wordt gebruikt om een idee heel snel te kunnen voorstellen. Hiervoor wordt eenvoudig materiaal gebruikt, ook wel low-end materiaal genoemd. Bv. karton, papier, stokjes, elastieken, takjes, … En letterlijk verwijzend naar de verbindingstechniek van speeksel tussen 2 blaadjes papier 🙂
De hoger onderwijs studenten zijn volop bezig met het ontwikkelen van concepten die ze online aftoetsen met hun teamleden in de lagere en secundaire scholen.
Volg het ontwerpproces van alle droommachines.