Onze Unieke Methodologie In 3 Stappen
MyMachine is een samenwerking met diverse scholen van lager-, middelbaar- en hoger onderwijs.
In 1 schooljaar/academiejaar:
STAP 1: IDEE:
Lager Onderwijs Kinderen
Kinderen in lager onderwijs bedenken hun droommachine. Van een machine om naar de maan te springen, een machine om over emoties te praten, een huiswerk-maak-machine, tot een frietkanon; alles kan, zolang zij het echt, echt willen.
STAP 2: CONCEPT:
Hoger Onderwijs Studenten
Studenten in het hoger onderwijs vertalen die droommachine ideeën in een Concept. Op regelmatige basis stemmen ze af met hun ‘klanten’, de lager onderwijs kinderen.
STAP 3: WERKEND PROTOTYPE:
Technisch/Beroeps Middelbaar Onderwijs
Leerlingen in het technisch middelbaar onderwijs bouwen dat concept tot een werkend prototype. Waar mogelijk bouwen de kinderen mee aan de realisatie van het prototype.
Deze 3 stappen zijn geen gescheiden stappen. In tegendeel, het volledige MyMachine proces is gebaseerd op co-creatie en samenwerking. De leerlingen en studenten werken samen (zowel offline als online). Zo leren ze van elkaar, en leren ze elkaars talenten te respecteren.
STAP 4: TENTOONSTELLING
Op het einde van de MyMachine cyclus wordt het werkend prototype eerst onthuld op de lagere school waar die is ontstaan.
Daarna gaan alle werkende prototypes naar de grote MyMachine tentoonstelling. Daar zullen de leerlingen en studenten van alle betrokken scholen ontdekken dat ze niet de enige waren. Dat er dus nog andere droommachines zijn gemaakt. En alle droommachines kunnen naar hartelust worden getest.
Deze tentoonstelling is een groot feest om te ontdekken, ervaringen uit te wisselen en het succes te vieren van een intense, creatieve, respectvolle samenwerking.
Hoe Groot Zou Jij Dromen Als Je Zou Weten Dat Je Niet Kan Falen?
Hoe groot zou jij dromen als je zou weten dat falen geen eindpunt is, maar slechts een tussenstap?
Ondernemend handelen en creatief zelfvertrouwen zijn de basis om ideeën te uiten en de moed te hebben om die ook uit te testen. Daarvoor dienen we voorbij te gaan aan de vier typische angsten — die velen onder ons verlammen: de angst voor het onbekende, de angst om de eerste stap te zetten, de angst om fouten te maken en de angst om beoordeeld te worden.
Uitdagingen aangaan en kansen zien, zowel in ons persoonlijk als professioneel leven, vormen de kern van een gelukkig leven. Of het nu gaat over een oplossing vinden voor een hulpbehoevend familielid, iets ‘fun’ voor jezelf en je vrienden creëren, een situatie in je wijk oplossen, of een oplossing bedenken voor een wereldwijd probleem, het start allemaal met het hebben van vertrouwen in je eigen ideeën, dat die de moeite waard zijn om au sérieux genomen te worden. Alsook de vaardigheid te hebben om met die ideeën aan de slag te gaan.
Ontstaan en Werking
MyMachine is bedacht en ontwikkeld door Filip Meuris, Jan Despiegelaere en Piet Grymonprez. De drie mede-oprichters hebben MyMachine ondergebracht in een vzw en hiervoor steun gevonden bij Leiedal, Streekfonds, en Howest.
MyMachine Vlaanderen en Brussel wordt dynamisch gerealiseerd door Ines Debaillie en Camille Wouterson. Zij organiseren een jaarlijkse oproep naar leerkrachten in lager- en middelbare scholen die willen deelnemen met hun klas om samen met hoger onderwijsstudenten van Howest en PXL droommachines te realiseren.
Met MyMachine Vlaanderen en Brussel maken we deze grote ambities waar dankzij uw steun en de steun van partners.
Uw Steun Maakt Het Verschil
Hartelijk dank om ons te willen steunen! Met uw gift gaan we meteen aan de slag.
De leerlingen en studenten voor wie we ons inzetten danken u van harte!
Standaard wordt de voornaam van de schenker getoond. Wilt u dat niet, vink dan “Anoniem Doneren” aan.
U zal kunnen kiezen tussen diverse betalingsmogelijkheden als: Bancontact, Kredietkaarten, PayPal iDEAL, SEPA Direct Debit, Sofort Banking, Giropay, MyBank, en overschrijvingen.
U kan ons nog op andere manieren steunen! Lees er hier meer over.
MyMachine is…
ONDERNEMINGSZIN EN CREATIEF ZELFVERTROUWEN
MyMachine verbindt mensen over de generaties heen. In MyMachine staat de samenwerking en interactie tussen de drie onderwijsniveaus centraal. Stap 1-2-3 in de MyMachine methodologie zijn geen afzonderlijke stappen. Integendeel. Het hele proces is gebaseerd op co-creatie, samenwerking tussen studenten van alle onderwijsniveaus die als gelijken samenwerken om “droommachines” te realiseren gedurende één school/academiejaar.
GOESTING EN VERWONDERING IN HET LEREN
Alle studenten leren via deelname aan MyMachine wat ‘ervoor gaan’ betekent.
Iets creëren dat niemand hen heeft voorgedaan. Ze leren om niet bang te zijn om iets nieuws uit te proberen, hoe gek het idee ook klinkt bij de start. Ze leren samenwerken in groep, elkaars talenten herkennen en respecteren, om het even welk idee vastnemen en het ook realiseren. Dromen waarmaken door talenten te verbinden over onderwijsgraden heen.
CREATIVITEIT
Luidop dromen in de klas. Een droommachine uitvinden. Een ‘onmogelijke’ opdracht vertalen in een concept. Een concept transformeren in een werkend prototype. Via al deze stappen creëert MyMachine een stimulerende leeromgeving voor kinderen en studenten om talenten en passies te ontdekken, zaken uit te proberen, fouten te maken en zelf te ondernemen.
MAAKONDERWIJS EN STEAM
In MyMachine wordt de evolutie van IDEE over ONTWERP tot WERKEND PROTOTYPE onderzocht. Tijdens dit proces leren kinderen en studenten door te maken, ze leren de wereld rondom hen beter te begrijpen en te beïnvloeden: door zelf oplossingen te ontwerpen, door de fysieke en digitale wereld te verbinden, door met kennis van maaktechnieken en STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts & Mathemetics) ideeën te materialiseren.
MyMachine helpt scholen om Maakonderwijs, techniek en STEAM op een aantrekkelijke manier aan te brengen bij jongeren en hun ouders.
PROJECT-GEBASEERD LEREN
Projectgebaseerd leren is een dynamische onderwijsbenadering waarbij het vertrekpunt de leefwereld van de studenten is. Zo gaan studenten samen op onderzoek naar de wereld rondom hen. In projecten over uiteenlopende onderwerpen worden verschillende vakken aan elkaar gekoppeld. Het echte leven speelt zich toch ook niet af in vakjes?
SAMENWERKING EN KRUISBESTUIVING TUSSEN ONDERWIJS EN BEDRIJFSLEVEN
Gedurende het hele co-creatie proces kunnen kinderen en studenten beroep doen op de expertise en het netwerk van verschillende organisaties (profit en non profit). Ondanks het feit dat deze partners sterk verschillen in werkdomein, missie en waarden, werken ze samen om de verbeelding van kinderen te realiseren.
DESIGN THINKING
De meeste problemen in onze maatschappij kunnen vanuit de ontwerpgedachte opgelost worden. Ontwerpers hebben een specifieke manier van hands-on, probleemoplossend en creatief naar de werkelijkheid te kijken en van daaruit ideeën ook heel tastbaar en fysiek uit te werken nog voor ze ‘kapot’ te denken. Door vroeg te testen, te mislukken, een onverwachte reactie of wending te omarmen gaan ze stap voor stap en samen met heel wat stakeholders op zoek naar vernieuwing. Vertaald naar de onderwijscontext zou dit kunnen betekenen dat leerkrachten en leerlingen samen zoeken naar oplossingen vanuit de gedachte: “Ik weet het ook niet maar laten we het samen uitzoeken.”
vzw MyMachine werkt ook internationaal
De methodologie van MyMachine is ook in het buitenland niet onopgemerkt gebleven. Via licenties richt vzw MyMachine samenwerkingen op met partners in diverse landen. Zij rollen de methodologie uit in hun land. Op vandaag heeft vzw MyMachine partners in België, Armenië, Kenya, Kosovo, Kroatië, Noorwegen, Mexico, Portugal, Spanje, Slovenië, Slowakije, USA, en Zuid-Afrika.
Erkenningen
• TECH EDUCATION INITIATIVE OF THE YEAR 2024 – Innovation & Excellence Award
• AUSTRALIA GOOD DESIGN AWARD 2023 – SOCIAL IMPACT
• AUSTRALIA GOOD DESIGN AWARD 2023 – EDUCATION SERVICE DESIGN
• INDUCTED IN THE HUNDRED – HALL OF FAME
• TECH EDUCATION INITIATIVE OF THE YEAR 2023 – Innovation & Excellence Award
• EDTECH DIGEST – GLOBAL LEADER AWARD 2023
• REIMAGINE EDUCATION – SILVER AWARD 2023
• HUNDRED – INNOVATOR 2023
• UNITED NATIONS – WORLD SUMMIT AWARD
• IXDA-INTERACTION DESIGN AWARD SHORTLIST 2022
• HUNDRED – INNOVATOR 2022
• FAST COMPANY – WORLD CHANGING IDEAS 2021
• HUNDRED – INNOVATOR OF THE YEAR 2021
• HUNDRED & LEGO FOUNDATION – GLOBAL LIST 20 BEST IN FOSTERING CREATIVITY
• HUNDRED – INNOVATOR 2021
• HUNDRED – INNOVATOR 2020
• REIMAGINE EDUCATION – GOLD WINNER 2018
• LERN – AWARD
• DESIGNMANAGEMENT EUROPE AWARD