Wat doe je als de leerkracht vals begint te zingen om de klas weer stil te krijgen? Dan bedenk je een Stiltebotje! Deze droommachine is momenteel in de goede handen van de leerlingen van het 5de jaar Industriële Wetenschappen van het Koninklijk Technisch Atheneum Campus Speelhof uit Sint-Truiden.
En bestaat een geldpoepend hondje echt? JA! Dankzij de talenten van de leerlingen van het 5de jaar Mechanica en Elektriciteit van Campus Het Spoor uit Mol komt SAM tot leven.
Ontdek het idee en het maakproces van deze 2 briljante uitvindingen. Je wil ze vast een plekje geven in jouw klas!
Geldpoepend hondje SAM
Probleem: Sommige mensen op deze wereld hebben te weinig geld.
Oplossing: Een klashondje dat helpt om geld in te zamelen voor arme mensen.
Concept: De machine is een hondje, Sam, dat de leerlingen laat kennis maken met leeftijdsgenoten in arme landen, met goede doelen en hen zo motiveert om geld in te zamelen. De kinderen kunnen Sam vullen met geld dat ze inzamelen. Hij telt de bedragen op en de leerlingen worden beloond voor hun harde werk. Het hondje is verbonden met een website waar ze alle info kunnen vinden over het goede doel en de waarden van het ingezamelde geld voor deze arme landen. Hier kunnen ze ook een blog bijhouden met foto’s en verhalen over de acties die ze ondernemen om het geld bij elkaar te krijgen.
De uitvinders: Basisschool Het Klepperke uit Balen – 6de leerjaar
De ontwerpers: Sebastiaan Bellinkx (EMA), Jonah Vandebeek (EAI), Lize Vanhoof (MAD), Arjan Deruyter (Education) – Studenten PXL Bachelor Elektromechanica, Bachelor Elektronica – ICT – Jaar 2, Bachelor Grafisch Ontwerp en Bachelor Lerarenopleiding – Jaar 3
De machinebouwers: Campus Het Spoor uit Mol – 5de jaar Mechanica en Elektriciteit
Het Stiltebotje
Probleem: De leerlingen maken soms te veel lawaai in de klas waardoor de leerkracht (vals) gaat zingen om ze terug stil te krijgen en verder te kunnen gaan met de les.
Oplossing: Een machine die ervoor zorgt dat de kinderen een signaal krijgen wanneer ze te luid zijn en het automatisch stil gaan maken.
Concept: Stiltebotje is de handige hulp in de klas. Hij kan niet tegen lawaai. Wanneer iedereen rustig is, krullen zijn wenkbrauwen omhoog, lichten zijn ogen groen op en zegt hij: “Doe zo voort.” Dit betekent dat hij tevreden is. Als de klas te rumoerig wordt, laat hij dat weten door “Het kan beter” te zeggen. De ogen van Stiltebotje kleuren dan oranje en zijn wenkbrauwen vormen een rechte lijn. Een lawaaierige klas maakt Stiltebotje echt boos. Zijn ogen worden rood, zijn wenkbrauwen fronsen en hij roept: “Stilte!” Dan weet de klas dat ze het heel stil moeten maken.
De uitvinders: Freinetschool Het Wijdeland uit Sint-Truiden – 5de leerjaar
De ontwerpers: Sil Vaes (EAI), Yanick Beliën (EMA), Chris Kneepkens (Mad), Hasan Demir (Education) – Studenten PXL Bachelor Elektromechanica, Bachelor Elektronica-ICT, Bachelor Grafisch Ontwerp en Bachelor Lerarenopleiding.
De machinebouwers: Koninklijk Technisch Atheneum Campus Speelhof uit Sint-Truiden – 5de jaar Industriële Wetenschappen