Alle studententeams trokken deze week naar hun lagere schoolklassen met de opdracht deze te transformeren in een STEAM atelier.
Elk team deed er zijn eigen ding!
Zo werden leerlingen uitgedaagd om aan de hand van verschillende technieken een MyMachine robot samen te stellen. Via het onderzoekend leren kwamen ze tot nieuwe kennis en inzichten: Welke draaisystemen bestaan er? Wat zijn hefbomen? Welke materialen kunnen stroom doorgeven?
Even testen…
Doen is dan ook vaak de beste manier van denken. De soldeerbout had ongekend succes. Het elektrisch circuit gaf zijn geheimen prijs.
De mechanische principes van hun eigen droommachine konden ze onderzoeken en zelf proberen na te bouwen.
Sommige leerlingen maakten een mini-versie van hun eigen droommachine via een bouwpakket, anderen zetten de eerste stapjes in het programmeren.
Een studententeam richtte zich op het ontwerpend leren: op het vinden van een oplossing voor een onderdeel de droommachine dat nog moest worden uitgewerkt.
En wat hebben we nog geleerd?
De beste manier om iets bij te leren is door uit te leggen aan de anderen wat je hebt gedaan. Ook de sociale motivatie die samen gaat met het uitleggen zou er voor zorgen dat er allerlei processen in je hersenen in gang zetten waardoor je beter onthoudt.
Die onthouden we 🙂