Als je een kind iets niet hoeft te leren, is het dit: groots dromen. Nieuwe werelden verzinnen, op avontuur gaan, nieuwe droommachines bedenken…
een bed om naar de maan te vliegen, een ziektenopzuiger, een dierenpraatmachine, een ruzie-oplosser, …
Walt Disney zei: ‘Als je het kunt dromen, dan kun je het doen’. Voor jonge kinderen is dat gelukkig vaak nog vanzelfsprekend, ze doen dit van nature. Jammer genoeg leren ze al jong het tegenovergestelde: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Wees realistisch. Dat is niet mogelijk. Daarmee gaat één van de mooiste talenten van kinderen verloren: hun verbeelding.
Vanuit MyMachine zeggen we het tegenovergestelde: alles kan, alles mag…doe eens niet normaal, dat doet de rest al 🙂
130 leerlingen kregen de kans om luidop te dromen in de klas of zelfs thuis in quarantaine, begeleid door hun enthousiaste leerkrachten.
Ze gingen aan de slag met de leermaterialen ‘Ontwerpend leren met MyMachine in de klas’ maar vooral met de juiste mindset om hun leerlingen te stimuleren om te fantaseren, plannen te bedenken, te experimenteren, te maken en samen op onderzoek te gaan. Daarbij werden ook heel actuele machines uitgevonden zoals het coronamonster en de mondmasker rycleerder.
Alle nieuwe droommachine ideeën kregen een plek op de MyMachine wereldkaart.