“Bij ons op school proberen wij de kinderen op schools vlak en sociaal emotioneel vlak opnieuw alle kansen te geven. Kinderen met autisme en gedragsproblemen hebben een veilige leeromgeving nodig om te kunnen groeien en om de weerstand ten opzichte van schools werk te kunnen doorbreken. Het leren samenwerken met jong en oud, het ontdekken van hun eigen talenten en het in contact komen met studenten hoger en middelbaar onderwijs waren een grote meerwaarde voor onze leerlingen tijdens het project MyMachine.
Het bezoek op de middelbare school en de workshops op de hogeschool gaf hen een blik op de wereld die tot dan compleet nieuw was. Het was bijvoorbeeld voor D. een eyeopener dat zijn ideeën ook echt gebruikt werden om een machine te ontwerpen. En L. wilde nog beter leren lezen en schrijven want ze wordt volgens haar zeker en vast uitvinder. Of ze dit dan echt wordt? Geen idee. Maar haar goesting en zijn fierheid geven net het proces van idee tot droommachine die extra dimensie.”
De leerlingen van de klas van Britt droomden van een Krachtenkamer die hen verschillende krachten kan geven wanneer ze het nodig hebben. Het eindresultaat is een helm als persoonlijke krachtenkamer waarin ze zich even kunnen afzonderen en kan opladen met muziek naar keuze. De aanpasbare lichtkleuren, schermen en brillen kunnen hen rust, kracht of zelfvertrouwen geven én een unieke uitstraling.
Britt Cras, leerkracht De Sassepoort – Spoor 9 in Gent