Stap 1: IDEE (lager onderwijs)
Wij willen een machine die ons helpt om over emoties te praten.
Stap 2: ONTWERP (hoger onderwijs)
Een machine waarbij de kinderen door het kiezen van een emoticon een boodschap krijgen om met de emotie, passend bij de gekozen emoticon, te leren omgaan.
Stap 3: WERKEND PROTOTYPE (technisch secundair onderwijs)
De Emoticon machine is een grote box, vergelijkbaar met een stemhokje. Binnenin kan een leerling een emoticon kiezen en draaien aan het rad tot de pijl de gekozen emoticon aanduidt. Bij elke emoticon hoort een passende boodschap. Die boodschap ‘leert’ de leerling omgaan met deze emotie.
Het rad binnenin de box is verbonden met een rad aan de buitenkant. Ook hier is een boodschap verbonden aan de emotie die de leerling heeft gekozen. Zo kunnen de leerlingen aan de buitenkant leren hoe zij kunnen reageren/omgaan met de gekozen emotie.
Uitvinders: Vrije Basisschool Don Bosco in Sint-Pieters-Leeuw – 5de leerjaar
Ontwerpers: Charles Sternotte – 3de jaar PXL bachelor Elektromechanica en Ruben Le Jeune – 3de jaar PXL bachelor Lerarenopleiding
Makers: Technisch Instituut Don Bosco in Halle