Stap 1: IDEE (lager onderwijs)
We willen een machine die ons helpt bij het kiezen van kleurplaten zodat we niet altijd de platen van de juf moeten inkleuren.
Stap 2: ONTWERP (hoger onderwijs)
Een machine waardoor de kinderen zelf een kleurplaat kunnen kiezen en overtekenen.
Stap 3: WERKEND PROTOTYPE (technisch secundair onderwijs)
De Pandamachine bestaat uit een lichttafel in de vorm van een…panda, dit thema was één van de ontwerpeisen van de leerlingen van de Pandaklas. De machine werkt volgens het viewmaster principe. De leerlingen kiezen een kleurplaat uit de bibliotheek die werkt volgens een jukeboxsysteem. De tekening wordt op de lichttafel geplaatst om over te tekenen. De tafel kan ook dienst doen als lichttafel met letters en cijfers die oplichten om het leren nog aangenamer te maken. De lichtkleur kan je aanpassen door de kaken van de panda te strelen. Via de neus van de panda verschijnt een potlodenset voor elk van de 4 leerlingen. En een scherpe punt krijg je door je potlood in de mond van de panda te stoppen. Een topteam, een topmachine!
Uitvinders: BuBao De Meiroos in Wetteren – Pandaklas (7-9 jaar)
Ontwerpers: Luna Claeys, Celine De Craecker en Ibe Vandoome – 3de jaar Howest bachelor Ergotherapie
Makers: Scheppersinstituut in Wetteren