De Pandamachine
Een gemotiveerd team van Howest studenten Ergotherapie werkt samen met de Pandaklas van BuBao De Meiroos en met de al even gedreven jongeren en leerkrachten van het Scheppersinstituut, beide in Wetteren.
De studenten verwerken ook hun ergotherapeutische visie in de Pandamachine die zich richt op het optimaliseren van betekenisvolle en doelgerichte handelingen in de schoolcontext, in dit geval het tekenen.
Stap 1: IDEE (lager onderwijs)
We willen een machine die ons helpt bij het kiezen van kleurplaten zodat we niet altijd de platen van de juf moeten inkleuren.
Stap 2: ONTWERP (hoger onderwijs)
Een machine waardoor de kinderen zelf een kleurplaat kunnen kiezen en overtekenen.
Stap 3: WERKEND PROTOTYPE (technisch secundair onderwijs)
De lichttafel heeft de vorm van een panda, dit thema was één van de ontwerpeisen van de leerlingen van de Pandaklas. Ook moest er een regenboog in voor komen.
De machine werkt volgens het viewmaster principe. Door middel van een jukebox systeem die verwerkt zit in de viewmaster en een kleurplatenbibliotheek kunnen de leerlingen een kleurplaat kiezen, in de tafel schuiven, overtekenen op een blad en inkleuren.
De kleurplatenbibliotheek krijgt een mooi plekje in de pandamachine. De tekening wordt op de lichttafel geplaatst om te kunnen doortekenen.
De tafel kan ook dienst doen als lichttafel met letters en cijfers die oplichten om het leren nog aangenamer te maken. De lichtkleur kan je aanpassen door de kaken van de panda te strelen. Wrijf je over de neus van de panda dan verschijnt een potlodenset voor elk van de 4 leerlingen. En een scherpe punt krijg je door je potlood in de mond van de panda te stoppen.
Niet verwonderlijk dat de pandaklas staat te popelen om hun ‘Pandamachine’ te verwelkomen!
Ontdek het maakproces van de Pandamachine!
Uitvinders: BuBao De Meiroos in Wetteren – Pandaklas (7-9 jaar)
Ontwerpers: Luna Claeys, Celine De Creacker en Ibe Vandoorne – 3de jaar Howest bachelor Ergotherapie
Makers: Scheppersinstituut in Wetteren