Schooldagen vullen met blijdschap, dat was de droom van leerlingen van buitengewoon basisonderwijs De Sassepoort in Gent.
De Blijmaker, een betoverend pashokje waar je per twee een wereld vol interactieve spelletjes kan ontdekken, is een concept van een Howest studententeam en realisatie van leerlingen van Instituut Bert Carlier – de Cirkel in Gent.
Een graffiti artieste van Kapow vzw bracht met haar spuitbussen en unieke visie de machine tot leven. De leerlingen werden betrokken bij het creatieve proces en tekenden enthousiast wat hen blij maakt, zo vormde de A(rts) van STEAM voor een bijzondere meerwaarde!
Stap 1: IDEE (lager onderwijs)
We willen een machine die iedereen in de klas blij kan maken.
Stap 2: ONTWERP (hoger onderwijs)
Een machine waarbij leerlingen elkaar aan het lachen kunnen brengen en samen plezier kunnen maken.
Stap 3: WERKEND PROTOTYPE (technisch secundair onderwijs)
De Blijmaker is een betoverend pashokje waar je per twee een wereld vol interactieve spelletjes kan ontdekken. Met het draaiende rad vol nummers en het bijhorende opdrachtenboekje, staat elk moment garant voor lachen en plezier. Uitbeelden, verkleden, tekenen en de voeldoos zijn slechts enkele van de vele mogelijkheden die je kan verkennen. En alle benodigde materialen zijn ook opgeborgen binnenin de machine!
Uitvinders: De Sassepoort Spoor 9 in Gent – Middenbouw
Ontwerpers: Febe Roels, 3de jaars Howest bachelor Industrieel productontwerpen, Amber Vandeputte, Lore Roets, Lisa Buyse en Brecht Delrue – 3de jaar Howest bachelor Ergotherapie, Louis Debeerst en Thibo Koelewijn, 3de jaar Howest bachelor Multimedia en Creatieve Technologie en Ella Stoepker, 3de jaar Howest bachelor Communicatie Management, Luna Cools, Howest bachelor Toerisme
Makers: Instituut Bert Carlier – de Cirkel in Gent en en Kapow vzw in Gent
Ontdek het maakproces tot op vandaag:
Blijmaker