De Droommachines krijgen vorm – van IDEE naar PROTOTYPE

De voorbije weken werd opnieuw een belangrijke stap gezet in het MyMachine-proces. Leerlingen technisch/beroeps secundair onderwijs gingen enthousiast aan de slag met de realisatie van het werkend prototype, de derde stap in het MyMachine traject.

In deze fase wordt het originele idee van de kinderen uit de lagere school en het concept van de studenten hoger onderwijs tastbaar gemaakt. Onder begeleiding van hun leerkrachten werken de leerlingen uit het secundair onderwijs met verschillende materialen en technieken om het ontwerp tot leven te brengen.

Intussen vond ook in twee secundaire scholen een workshop plaats met de leerlingen van het lager onderwijs. Tijdens deze workshop krijgen zij een rondleiding in het werkatelier van de technisch/beroeps secundaire school en mogen ze ook zelf een handje toesteken.

De leerlingen van BuBaO De Sprong in Kortrijk gingen op bezoek bij BuSo De Lage Kouter waar ze op de afdeling Hoeknaadlassen tal van werktoestellen konden uittesten en ook een rondleiding kregen op de Houtafdeling. In samenwerking met een leerling Houtbewerking bouwde elke leerling van de basisschool zijn eigen houten muziekboxje, als geluidsversterker voor de gsm. Wat een leerrijke ervaring!

In VITO Hoogstraten kregen de leerlingen van VBS Yugro uit Merksplas niet alleen de kans om de machine in opbouw te zien en een blik te werpen op de werkplek van de makers, maar ook om zelf een deeltje van de machine uit te snijden in hout en te decoreren. Zo konden zij van dichtbij ervaren hoe hun idee tot leven komt – een unieke samenwerking tussen bedenkers en makers.

Ook in de andere secundaire scholen vindt binnenkort een workshop plaats. In de komende weken brengen we hier uiteraard verslag van uit via onze kanalen. We kijken ernaar uit om te zien hoe de Droommachines van kinderen uit heel Vlaanderen werkelijkheid worden!