Met het einde van jaar komt ook het einde van fase 2 in de MyMachine cyclus, de conceptfase in het hoger onderwijs, in zicht. En op het einde blikken we graag even terug.
In oktober werd het startschot gegeven. Voor het eerst in samenwerking met 2 hoger onderwijspartners Howest, de hogeschool West-Vlaanderen (Kortrijk) en Hogeschool PXL Limburg (Hasselt).
Studenten uit diverse opleidingen trokken naar lagere scholen verspreid in Vlaanderen, 400 kinderen bedachten knappe oplossingen voor problemen die ze ervaren of machines die hun wildste dromen kunnen evenaren.
Voor deze ideeën werkten de studenten diverse concepten uit die ze verdedigden voor een jury tot één concept overbleef dat ze verder uitwerkten tot een interactief product.
MyMachine is een ontdekkingsreis, je weet niet waar je uitkomt, hoe de machine er uiteindelijk gaat uitzien en wat ze zal kunnen. Interactie met de opdrachtgevers is dus een belangrijke schakel in het proces. De kinderen volgden hun MyMachine online via de website tot aan de deadline: de MyMachine Expo Work in Progress op 19 december in Howest (Kortrijk) en 21 deceber in PXL Tech (Diepenbeek).
Op het programma:
Een uiteenzetting in een echte aula over het belang van kleur in relatie tot producten, kleureffecten en –combinaties. De theorie toetsen aan de praktijk via een zelf gemaakte tol. In de klas verder werken om dan zelf creatieve input te leveren tijdens het verdere productieproces van hun droommachine. MyMachine workshops in de PXL makerspace.
En vooral briljante droommachines:
Een ruzie-oplosser 2.0 waarbij je eerst samen in de handboeien gaat en daarna als vrienden de machine verlaat. Een geldpoepend hondje dat leerlingen motiveert om het hele jaar door geld in te zamelen voor kansarme leeftijdsgenoten waardoor elke week tot ‘de Warmste week’ wordt uitgeroepen. Een game vol geanimeerde droommachines,…
Eindigen doen we zoals het hoort: met veel lichtjes, veel lawaai, veel lekkers en met een knal. Kijk maar!