De zombiemachine

De zombiemachine is het eindresultaat van een eerste internationale samenwerking tussen MyMachine Vlaanderen en MyMachine Slovenië.
Hierbij realiseerden de 3 onderwijsniveaus in Vlaanderen (Kortrijk) en Slovenië (Ljubljana, Kranj en Nova Gorica) een gezamenlijke droommachine. De deelnemers werkten tijdens het hele schooljaar als 1 internationaal team zowel online als offline samen en wisselden daarbij hun ideeën, ervaringen en zaken uit hun eigen leefwereld uit.
Howest studenten Industrieel productontwerpen werkten in november 2015 samen met Sloveense hogeschoolstudenten het concept van de zombiemachine uit. In april 2016 trokken leerlingen van PTI Kortrijk op hun beurt naar Slovenië om er samen met een lokale technische school het werkend prototype van de zombiemachine te bouwen.

De uitvinders: Bijzonder Lager Onderwijs De Sprong uit KORTRIJK – 9-11jarigen

De ontwerpers: Studenten Howest Bachelor Industrieel Productontwerpen jaar 2:

David Dutré, Lisa Vromman en Janwit Changsura

Studenten University of Ljubljana/Slovenië – Faculty of Engineering: Jaka Jereb, Milan Hafner, Urban Gartnar

                       

Studenten University of Nova Gorica/Slovenië – School of Arts: Sandra Jovanovska, Helene Thuemmel, Rajat Sharma, Natasa Alavanja, Una Rebic 

De machinebouwers:  PTI Kortrijk & School Centre Kranj/Slovenië

Probleem: Ik lig vaak te woelen in mijn bed en geraak niet in slaap omdat ik bang ben dat er monsters en slechteriken verstopt zitten in mijn kamer.
Oplossing: Een zombiemachine die mij kan beschermen door alle monsters en slechteriken te vangen maar die mij ook gezelschap houdt en rust brengt zodat ik heerlijk kan slapen en dromen. 
Concept:  De Holozombie is een zombie die je begeleidt in de fasen voor het slapen gaan:

1/De zombie wordt vastgehaakt aan het hangsysteem van het plafond bij het slapen gaan. Eerst gaat de zombie naar de grond, zodat hij onder het bed kan scannen en controleren of er monsters of slechteriken zijn.
2/Vervolgens komt de zombie op ooghoogte, waarbij je in zijn mond kan kijken welke
monsters er gevangen zijn (kleine verrassing: de monsters/spookjes/boeven zijn helemaal niet eng, maar schattig en grappig).

3/Daarna kan je kiezen voor een muziekje of slaapverhaal om tot rust te komen (na alle spanning tijdens het spoken vangen natuurlijk).
4/Bij de laatste stap gaat de zombie omhoog, waarbij hij verandert in een nachtlamp die een rustgevende warme gloed uitstraalt.
5/Wanneer je ‘s nachts wakker wordt en bang bent, kan de zombie terug naar beneden komen om al deze stappen of een deel ervan terug te doorlopen.

Naast het scannen en vangen van monsters en spookjes kan je deze fantastische zombie ook gebruiken als er vrienden komen spelen/slapen.