De Voorbereidingen

De voorbereidingen zijn de leidraad voor de workshop.

Eerst hebben we samen besloten wat het thema zou zijn waarmee we de kinderen zouden kunnen stimuleren. We zochten ook een thema dat de kinderen niet te veel in één richting zou duwen.Dit resulteerde in deze brainstorm:

themaMindmap met mogelijke thema’s

Daarna dachten we na over de costuums. We besloten om als deftige/traditionele spionnen te gaan. We dachten na over wat we misschien zouden kunnen doen in verband met ons thema. We besloten uiteindelijk om ze wat nieuwsgierig te maken door de vrijdag op voorhand een mysterieus koffertje in de klas te zetten. Later besloten we om ook op voorhand camera’s te plaatsen (dit gebeurde maandagochtend voor de les begon).

Nadat ons Thema beslist was begonnen we na te brainstormen over wat we allemaal zeker moesten doen en hoe we dit in ons thema konden laten passen. We bedachten ook een ijsbreker en hoe we de namiddagploeg vloeiend gingen laten aansluiten op de voormiddag ploeg. We spraken ook al af wie wat ging doen en iedereen moest kijken of hij/zij knutselgerief had die de kinderen zouden kunnen gebruiken.

Daarna werd de leerkracht gecontacteerd via e-mail om zo te weten te komen wanneer exact de pauzes vielen en hoeveel tijd we beschikbaar hadden. Wanneer we de gegevens hadden crieërden we een tijdlijn met het verwachte verloop van de dag. Op die manier zagen we meteen hoe onze algemene planning was.

Nadat de algemene planning af was voor de volledige dag, werd door de voormiddag ploeg de planning van de voormiddag tot in detail uitgewerkt. Hetzelfde werd gedaan voor de namiddag ploeg. Er werd ook ruimte gehouden voor dingen die misschien konden uitlopen.

Afspraken werden gemaakt: wie het koffertje zou brengen vrijdag, wie het knutselgerief zou brengen, wie foto’s ging trekken, hoe iedereen er naartoe ging, …

Op deze manier waren we goed voorbereid op het klasbezoek.

Auteur: Vervaeke L.