Basisschool De Vlieger: Voormiddag

Maandag 17/10

09:15

Ik kom net aan op De Vlieger en worden meteen naar een kleine, donkere hal geleid. De andere van de voormiddag ploeg zijn er al. We krijgen onze sticker die we in het donker met veel moeite van het plakvel proberen te pulken. Alles staat klaar in het klaslokaal, wij staan klaar; nu alleen nog wachten voor het juiste moment om te vertrekken. Laatste afspraken worden gemaakt en de spanning stijgt.

09:40

Tuur en Steve betreden het klaslokaal. We horen kinderstemmetjes en wachten in de gang voor onze cue. Daar is die. We betreden het klaslokaal en zien kindertjes in een grote kring zitten, allemaal een beetje verbaast. We starten de video die de ‘missie’ aan hen uitlegt (dankjewel Jurgen) en de kinderen luisteren aandachtig. Na de video geven we hun een gekleurd blad en moeten de kinderen een zelfbedachte spionnennaam erop schrijven.

vm3a_6Groepslid verkleed als spion.

Daarna moeten ze met hun gekleurde blad naar de groep met de overeenstemmende kleur gaan. Tuur was groep rood, Steve groep geel, Viktor groep groen, Larissa groep oranje en Dajo leidde groep blauw. Na de verdeling in groepjes (5 groepen van 8 à 9 kinderen) proberen we de kinderen wat rustiger te krijgen om de eerste opdracht uit te leggen.

De eerste opdracht is het opschrijven van dingen die ze leuk en niet leuk vinden. De leuk-kolom vult zich bij velen zich snel en de niet leuk-kolom gaat wat trager. Sommigen hebben hun blad al voldoende vol in een korte tijd en anderen hebben een beetje meer begeleiding nodig. We krijgen vragen zoals “Mag ik ook … opschrijven?”.

vm3a_2Groep oranje die hun ‘likes’ en ‘dislikes’ aan het schrijven zijn

We geven hen de verplichte MyMachine tekenbladen en leggen hun uit dat het de bedoeling is dat ze iets van de lijst kiezen en het beter maken. De tekeningen die verschijnen zijn bv. een spinnenvanger of een ….

10:50

Speeltijd. We bespreken wat de kinderen allemaal bedacht hebben en bespreken hoe we de tot de top 5 tekeningen gaan komen. We besluiten om ze door te laten schuiven terwijl de tafelleider blijft zitten om aan de volgende groep uit te leggen wat elke uitvinding is.

11:20

Het einde van de speeltijd en na het trekken van een groepsfoto op de speelplaats verplaatsen we onszelf terug naar de klas.

sfeerfoto_12Groepsfoto

We laten de kinderen doorschuiven en leggen uit welke machine nu precies wat doet. We laten dan hun favoriete tekening (1 per groep) “stelen” naar hun eigen tafel. Daarna gaan we in een grote cirkel zitten. De 5 gekozen tekeningen worden door de maker van het ontwerp voorgesteld. De gekozen machines waren: de spinnen vanger, de potiocupcaker 02, de donut robot, de marit lannan (cadeautjesmaker) en het teleportatie horloge. De ontwerpers presenteren hun machine en beantwoorden de vragen van medeleerlingen. Zo worden kleine dingen erbij beslist zoals de spinnen vanger dood de spinnen niet meer maar vangt ze alleen maar.

12:10

De middagpauze is begonnen en de leerkracht gaat voor ons broodjes kopen. Ondertussen bespreken we in groep met welk ontwerp we verder gaan. Eten geeft veel hygiëneproblemen dus de potiocupcaker en de donut robot vallen meteen af. We beslissen om ook de spinnenvanger te laten vallen omdat het te “robot” is. Uiteindelijk wordt er beslist om verder te gaan met de teleportatiemachine omdat we hier nog veel richtingen mee uit kunnen.

De namiddagploeg komt aan.

Wordt vervolgd…

Auteur: Smits A.