MyMachine verrast opnieuw

MyMachine, het door de Verenigde Naties bekroonde initiatief voor kleine (en grote) kinderen die hun eigen droommachine willen ontwikkelen, gaat voor het derde opeenvolgende schooljaar. Dit jaar zal MyMachine zowel inhoudelijk als vormelijk flink experimenteren.

Howest ontwerpstudenten en leerlingen van het technisch secundair onderwijs trekken samen naar de lagere school.

Tussen 18 en 22 oktober 2010 gaan 160 kinderen uit 8 lagere klassen in West-Vlaanderen opnieuw aan de slag. Ze bedenken, tekenen en beschrijven hun eigen ‘droommachine’. Ze worden hierbij geholpen door studenten van de masteropleiding Industrieel Ontwerpen (3de jaar). Sommigen worden ook vergezeld van de leerlingen van de technische secundaire school waarmee ze straks gaan samenwerken. De studenten moeten het creatiefste in de kinderen naar boven halen, waarna de klas zijn mooiste of mafste machine kiest die dan verder wordt uitgewerkt door de ontwerpstudenten. Ten slotte bouwen leerlingen van het TSO deze machines.De Billenkletsmachine, het Zweefboard, de Weermaakmachine, het Frietkanon of de Spokenverjager, het zijn slechts enkele van de straffe uitvindingen die dankzij MyMachine werden gerealiseerd.

Nieuw in deze MyMachine-cyclus is dat ook een studententeam van de Howest bacheloropleiding Digital Arts & Entertainment (http://www.digitalartsandentertainment.be) creatief aan de slag gaat met de wildste kinderideeën. Het eindresultaat van deze ‘technical artists’ is een computergame. Zo leren kinderen ook de onbegrensde wereld van het digitaal ontwerpen kennen.